Lilypie - Second Birthday

Friday, May 9, 2014

Pengurusan Stress dan Penyusuan Ibu~



Siti 'Aisyah
Ibu-ibu semua, malam ni saya nak kongsi sesuatu yg penting juga dalam penyusuan ibu. Tentang stress!!!

Ibu2 pernah tak, dengan kerja yang banyak kat ofis, balik umah letih dan kat rumah pun kerja rumah tak habis2, kemudian bagi ibu yang menyusukan anak sepenuhnya, balik rumah terus nak simpan stok susu perahan dan selalunya anak asyik nak melekap je untuk menyusu. Tak sempat nak masak atau salin baju, konfem anak dah nak menyusu bila kita balik rumah kan?
Hal ini menyebabkan ramai yang nampak, menyusu ni leceh..susah..nanti susah nak buat kerja, susah nak tinggal anak dekat orang lain, anak asyik nak berkepit dengan ibu je..seolah penyusuan ibu ni adalah sesuatu yang memberi tekanan pada ibu. Ia menjadi mangsa tuduhan.
Persoalan, benarkan penyusuan ibu memberi tekanan pada ibu itu sendiri? Jom sama2 kita kupas!

Sebenarnya ibu semua, bila kita menyusu, ia merangsang hormon oksitosin dan hormon prolaktin. Apa pula oksitosin? Bila bayi mula menyusu, hormon oksitosin mula tinggi dan hormon ini tugasnya ialah, memberi rasa seronok dan ceria, mengurangkan paras hormon stress iaitu adrenalin, menenangkan ibu, memberi perasaan kasih sayang, mengambil berat, komunikasi yg positif dan memberi kenangan manis buat ibu. Manakala hormon prolaktin pula tugasnya ibu akan lebih peka pada kehendak bayi n memberi kesan relaks pada ibu.

Nah, kajian juga menunjukkan ibu yg berjaya menyusu lebih berdaya tahan menghadapi tekanan berbanding yang tidak berjaya menyusu. Mood ibu menyusu lebih stabil dan ceria. Ajaibkan? Penyusuan yg sering difikirkan sebagai penyebab tekanan, sebenarnya UBAT KEPADA TEKANAN ITU SENDIRI. Maha Suci Allah, Dia Maha Tahu keperluan hambaNya!

Nenek moyang kita semenjak zaman purba, telah melalui pelbagai tekanan dalam kehidupan mereka, namun mereka masih berjaya berjaya menyusukan anak mereka.

Contohnya tok umi saya, berjaya menyusukan anaknya seramai 8 orang, walaupun zaman itu dengan tiada kelas menyusu, tiada pam double elektrik power bank yang canggih, tiada nursing bra, tiada juga nursing cloth namun dengan kuatnya mampu!! Tok umi selalu cerita seronoknya orang sekarang nak menyusu macam2 kemudahan ada. Yelah kan gadget macam2. Cerita tok umi menjadi semangat utk saya terus kuat menyusukan Nuha walaupun saya bekerja.

Nuha, anak saya 2 tahun, sekarang dah campur susu. Bila saya balik kerja baru menyusu. Saya pernah tanya Nuha, "nuha, mana lagi sedap, susu ummi ke susu kotak?", sambil menyusu kat saya dia tersengih, gelak sambil jawab "susu ummi!". Pernah juga selepas menyusu, dia peluk saya dan cium, cakap "cayanggg umi, macehh". Percaya atau tidak, MENYUSU LEPAS BALIK KERJA ADALAH TERAPI STRESS UNTUK SAYA!

Tekanan yg terlalu kuat mungkin membantutkan penyusuan, namun ia bukan sebab yg kuat utk menghentikan penyusuan! Kita perlu ada ilmu untuk tahu teknik dan kaedah menangani stress.

No comments:

Post a Comment