Saturday, April 19, 2014

Self Esteem Anak Anak

Topik tentang self esteem anak2..
Saya ingin ingatkan diri saya sendiri dan yg lain juga, jangan sesekali bandingkan pencapaian anak kita dengan anak yang lain, APATAH LAGI DENGAN ANAK ORANG LAIN!

Jika anda masih terbayang memori ketika kecil..cube anda bayangkan.anda terdengar orang lain cakap kepada ibu anda, "Eh anak awak dapat berape A? Anak saya dapat sekian2 A? Atau, eh anak awak dah pandai membaca ke? Anak saya dah..tentunya jika anda yang result rendah dan tak berapa elok, akan makin rendah self-esteemnya kan. Dan mesti tak suke bile orang stat nak compare..so, janganlah buat begitu pada anak2 kita.

Pesanan mentor saya, jangan sesekali bandingkan anak kite dengan anak orang lain, dan dengan anak yang lain. Kerana anak2 kite pun setiap orang berbeza perkembangannya, even mereka lahir dari perut yang sama, tinggal di rumah yang sama dan makan makanan yang sama..tapi adik beradik pun berbeza perkembangannya, apatah lagi anak kita dengan anak orang lain!

Membandingkan hanya merendahkan self esteem anak2. Disini sy copy paste mesej salah sorang mentor saya jugak, Kak Maz.

"Saya suka topik self esteem anak2
Mmg ia asas kpd pkmbgn knk2. Xdak or rendah self esteem, sumer terbantut.. Ajar la cmna tp klu dia rasa no good about self, x jalan.. Esp. Anak dh bsr dari bayi2 kita ni la. Yg dh msuk school age.
Sy mula bkenalan self esteem masa keje ngo. Sbb ajar pendidikan pncegahan pnderaan seksual knk2, yg rendah self esteem xleh apply skill dan knowledge yg kita bagi..
Then baru sy relate dgn resilient, ada satu subjek pembangunan indvdu resilien masa diploma dulu. Cmna indv resilien ni terbentuk dr faktor2 plbagai semasa perkembangan manusia tu. Yg resilient ni kuat, juga significant dgn pmbntukn self esteem indvu".

Apa yang saya praktikkan bersama rakan2 saya, jika anak org lain lebih cepat dari Nuha, doakan kejayaan dan perkembangan mereka supaya lebih cemerlang dan doakan juga moga Allah bantu mudahkan kita didik anak kita😀

No comments:

Post a Comment