Sunday, May 18, 2014

Kelas Babywearing dan Breastfeeding Pn Norashida

Hari ni saya berpeluang ke kelas kak Shida, Allah...banyaknya ilmu yang saya dapat hari ni. Saya nak senaraikan antara perkara yang saya belajar.

- menyusu secara terus, direct feed adalah natural stimulation untuk maintain supply susu ibu, bukan pam yang canggih, bukan pam yang kerap. Pam hanya kalau baby jauh dari ibu.Yang penting, jaga direct feed.
Pengalaman kak shida, anak dah setahun, dah stop pam, just perah pakai tangan untuk stok esok, sebotol sahaja sebab anak dah makan, malam je direct feed. sampai anak dah 5 tahun still ada susu lagi.

- wife need more support than words

- Babywearing, bagus untuk premature baby. labih tenang, tak fussy dan baby mudah naik berat.

- Feed by bottle, kene tinggikan kepala. Sebab bila baby baring dan kita bagi botol, flow susu adalah laju, susu dah habis dan baby akan still nak menghisap. Orang beranggapan baby lapar, so diorang bancuh lagi susu dan lagi. Sebenarnya, memang naturally baby suka menghisap, baby akan puas bila menghisap, bukan dengan susu.
Bila baby diberi susu melalui botol, dan tambah lagi kuantiti susu sebab sebab ingat baby lapar, kapasiti perut baby akan jadi besar, tidak seperti sepatutnya. Sedangkan breast buat susu ikut saiz perut baby. Contoh, baby 1 bulan perlukan 2oz, jadi breast akan buat 2 oz. Bila baby dari lahir di ajar susu formula 4 oz sekali bancuh, perut baby diajar untuk perlukan 4 oz baru baby betul2 kenyang. So bila mak nak breastfeed, itu yang baby nak lagi, nak lagi dan ibu ingat susu tak cukup.

- Breastfeeding not a competition!! Kita bukan nak bertanding menyusu lama mana, setahun ke, sebulan ke, dua tahun ke. Sehari anda berjaya menyusu pun, tahniah!!! great job sebab at least baby dapat jugak menyusu sehari, daripada tak dapat apa langsung. Jangan sesekali rasa rendah diri macam saya berjaya bf sebulan je..segan la, terukla. awak dah berjaya bf sebulan tu bagus sangat, sebab baby dapat benefit susu ibu tu selama sebulan, bagus!!

- nak sukses, kene yakin dan percaya. Just go for it. biasa la cabaran mesti ade. awak nak menyusu ke,tak ke takpa memang tiada siapa nak marah, jangan takut hehe, jangan malu dan jangan segan. its up to decision parent. yang penting sebagai parent, kita kena tahu risiko kalau bagi susu formula dan kalau bottle feed.

10 tips jayakan bf
- seawal mana bfkan baby, request untuk bf baby seawal mungkin. lagi lama kita delay bf, lagi susah..husband bole tolong fullfill request kita. camne cara nak tahu baby lapar ke tak? tengok early cues. analogi restoran dengan baby lapar.
kalau bf time baby dah menangis- late cues - ibu stress - susu dah bengkak - baby susah nak melekap dengan betul

- jaundis is normal, Di asia, 90% baby asia jaundis. ia bukan disease tapi ia satu kondisi untuk antioxidant, untuk baby flush segala toksin. jaundis teruk sebab tak dimonitor dengan betul. yang penting monitor jaundis. jangan malas check di klinik. ada orang bf tapi jaundis tak turun, sebab bf tak betul, ade yang bf tapi baby hisap je tak dapat susu,dia hanya sekadar pacifier saja. elakkan bagi baby minum or makan macam2 sebab nanti baby akan banyak kencing. kencing hanya 10% kelurkan jaundis. najis 90% akan keluarkan jaundis. doktor mungkin cakap susu tak cukup, bagi susu formula untuk turunkan jaundis, tapi sebenarnya ibu yang tak bf dengan baik.

-yakin dan confident.. saiz usus baby macam rantai. bottle feed, flow cepat sebab tu orang cipta puting sebab baby tak puas nak hisap. bila breastfeed, baby akan puas menghisap dan perut pun tak jadi kapasiti besar dari sepatutnya.

-kita yang bentuk anak kita macam mana, untuk first 3 month, ajar natural things. bf bukan mudah kalau takde moral support.

-kak shida tak galakan pam lepas baru bersalin.problem oversupply, susu terlalu banyak sampai expired dan terpaksa beli deep freezer dan botol banyak.

- malaysia susu tahan 2 jam je.

-demand n supply. pam setiap 3 jam, jangan lebih 4 jam. bukan pam tunggu breast bengkak. pam tak boleh lebih dari 20 minit per session.

-exclusive bf sampai 6 month. dulu hospital tetapkan 4 bulan eksklusif tapi banyak kes baby mati dan tersumbat usus, jadi diorg buat polisi baru 6 bulan eksklusif bf.

-rehat dan rawat. bagi solid food untuk develop eating skill.nak susu banyak, kene buat apa yang kita suka, hepi.

emosional, apa yang kita fikir tu penting.

rancang kehamilan, nak sukses bf, kene planning. sokongan suami.

babymoom, ada sorang client kak shida yang relactation.

babywearing. kelebihan, baby kurang meragam, tinggi linguistic development,natural attachment kuat sebab banyak skin to skin. memang naturally baby suka dikendong, didukung, kajian yang jepun buat, mak yang kendong anak sambil berjalan, boleh turunkan rate heartbeat, baby jadi tenang.

anak kita, apa yang kita fikir, itu yang baby buat. kak shida tunjuk gaya babywearing negara Indonesia -batik. afrika, eropah dan pelbagai jenis babywearing seperti sling,pouch, mei tai, buckle tei, ring sling.

No comments:

Post a Comment