Wednesday, December 25, 2013

Ajar Anak Mengaji dengan Teknik Read And Reward

antara teknik yang saya guna ketika ajar Nuha mengaji..

Time Nuha nakkan sesuatu seperti biskut kegemaran die.
Nuha : ummi, nakkk..nakkk..(nak biskut tu)
Ummi : Nuha kalo nak, baca dulu kat ummi ( page drpd ms Alfurqan1)

awal2 memang terjadi sedikit tantrum, seperti Nuha buat2 nangis nak jugak dan baling remote etc. tapi bila die tengok saya tak layan je n saya tegaskan, Nuha kalo tak nak bace, ummi tak kasi tau. (saya tau Nuha ni walaupun 1 tahun 8 bulan, die dah faham arahan.)

at last, die baca jugak satu page sampai habis, n bile nak lagi biskut, saya akan mintak die bacekan huruf pada page seterusnya. Dapat jugak die bace sume dari page1-5.

Pastu die kate, nak tengok upin ipin. so saya mintak die bacekan page 6 alfurqan pula, ALHAMDULILLAH lancar dengan mengikut apa yg saya sebut. so barulah bole tgk upin ipin.
alhamdulillah setel pun sesi mengaji nuha hari ini.

Just nak share teknik ini kepada para ibu lain, teknik read n reward system n how to manage temper tantrum utk anak2 sgt berguna. Teknik daripada pn Lina Karim, Islamic Parenting network.

No comments:

Post a Comment