Wednesday, June 5, 2013

KONSEP KILANG SUSU : DEMAND AND SUPPLY

Pertanyaan yang selalu diajukan :

" kak, apa makanan untuk tambah susu ya?"

" susu saya dah takde sebab dah tak rasa bengkak"

"orang tua saya pesan, tak boleh pam susu sebab nanti susu akan habis "

" susu saya tak tambah pun..saya dah makan macam-macam milk booster"

" kalau saya pam sebelum bagi anak saya minum, nanti susu saya keringlah!"

" Kalau pam ni, nanti anak takde susu pulak nak minum"

itulah diantaranya...

Jawapan :
Saya petik daripada seorang kaunselor laktasi, Pn Aqilah Zaidee

" susu kita ni magic tau. Allah dah jadikan cantik sangat..lagi banyak kita minta, lagi banyak dia supply. hebat kan...
contohnya macam ni..Gardenia hantar 50 bungkus roti kat kedai . Esoknya bila dia datang, dia tengok roti masih berbaki 48 bungkus. jadi dia tambah lagi 2 bungkus je lagi...
dia datang lagi esoknya..yang tak terjual 49 bungkus..
dia tambah lagi sebungkus..."
kemudian, dia dah tak datang untuk bekalkan roti..sebab roti tiada permintaan di situ.
Begitulah analoginya.
kalau awak boleh jual banyak dan permintaan tinggi, dia akan tambahkan lagi bekalan..dari 50 bungkus kpd 80 bungkus sehari...lagi kerap kita kosongkan tray gardenia tu, lagi banyak Gardenia supply.
itulah namanya konsep DEMAND AND SUPPLY..."

" milk booster yang kita ambil adalah bantuan je puan... kalau kita rajin amik milk booster tapi tak rajin pulak nak mengosongkan kilang susu, tiada gunanya.  Terlampau bergantung pada milk booster pun tak boleh. Jadikanlah diri kita sebagai boosternya. Kerapkan mengosongkan kilang susu, minum air masak 3 liter, ambil vitamin..insyallah berhasil.."

Saya suka dengan kata-kata Puan Kamariah, Kaunselor Laktasi Susuibu.com

                                              


" Kita tidak pernah risau tentang keringnya air mata kita..jadi kenapa kita perlu risau pula keringnya susu kita"
Pernah tak orang bertanya " macam mana nak banyakkan air mata ye..rasa macam dah nak kering?" :)





No comments:

Post a Comment