Saturday, August 9, 2014

Nasihat Dr Suriyakhatun bagi ibu menyusu yang berat naik

Soalan :
salam doktor..saya nak tanya pendapat..saya breast feed anak.semestinye lepas bf sy jadi sangat lapar..jadi saya akan makan..kesannye sekarang ni berat badan saya naik mendadak Saya takut bila saya tal makan susu aakan kurang.sampai bln puasa saya tak dapat nak puasa penuh. Susu saya turun mendadak bila puasa. Apa nasihat doktor ye untuk orang macam saya untuk turunkn berat badan dalam masa yang sama saya dapat susukan anak selama 2 tahun?..Mohon nasihat & penerangannye..tq

Jawapan saya :

Kes begini kita kena tengok apa yang dimakan. Adakah terlalu banyak karbohidrat, adakah tidak cukup lemak wajib ( Essential Fatty acids ) adakah terlebih minyak rosak (transfat) , makanan berproses ie yang banyak kimia , bahan perasa pengawet pewarna dan lain lain kimia , adakah cukup atau tidak protein yang bermutu - contohnya hanya makan ayam yang banyak kimia, adakah cukup serat dari sayur dan buah buahan . Adakah banyak pengambilan gula , garam tablesalt dan tepung putih ?

Cepat lapar adalah bila banyak bergantung pada makanan kalori kosong seperti biskut, tepung putih tanpa ada khasiat yang ada pada makanan asli seperti ubi, buah sayur lauk , bijirin yang tidak 'refined'.

Cepat lapar juga berlaku bila banyak mengambil gula dalam air manis dan kueh manis serta susu manis .

Gemuk disebabkan makanan tidak menjadi tenaga disebaliknya tukar menjadi lemak dan bukan saja makan lemak akan hasilkan lemak tapi makan nasi banyak atau gula banyak akan hasilkan lemak . Keadaan ini ada istilahnya ia itu metabolic syndrome : Sel sel badan menjadi tidak peka pada tindakkan Insulin dan tidak dapat gunakan karbohidrat untuk hasilkan tenaga . Untuk betulkan keadaan kena ubah bahan yang dimakan dan juga kena mula bersenam. Ramai yang ingat bersenam memerlukan banyak masa. sebenarnya tidak kita hanya memerlukan 15 minit 2 kali sehari dan set senaman yang cepat naikkan nadi dan datangkan rasa panas dan berpeluh . Tak perlu dan tak perlu alat canggih , cuba cari di youtube .

Ada juga supplements tertentu yang boleh kurangkan lapar dan keluarkan toksin terkumpul .

Ini termasuk:

Essential fatty acids, omega 3 & 6
Amino acids prebiotics dan zat galian - Al Manna & Tayebat ada semua ini
Chlorella : detox dan juga protein & minerals
Psyllium dan lactulose sebelum tidur kalau sembelit
Liver flush pagi sebelum makan : boleh cari formulanya atau order yang sudah siap dari Spa Muslimah

Bila puasa, memang pada permulaan susu akan kurang tetapi badan akan tingkatkan semula pengeluaran susu selepas minggu pertama jika pemakanannya baik .

No comments:

Post a Comment