Lilypie - Second Birthday

Wednesday, July 10, 2013

KALAU MENYUSU NI, NAK MAKAN SUPPLEMENT APE?


Supplement bagi ibu menyusu BUKAN FAKTOR UTAMA untuk anda hasilkan susu yang banyak n cukup..anda perlu faham 
1) susu ibu sentiasa berkhasiat n cukup segala nutrisi walaupun ibu tu makan megi hari2 ( makan tak seimbang) contoh : ibu di afrika yang tak cukup makan hasilkan susu yg berkualiti sama macam ibu yang cukup makan seimbang. Cuma zat tu diambil dari badan ibu spt kalsium tulang dll.
2) Bila badan hasilkan susu, protein, lemak dan air banyak digunakan so ibu menyusu cepat lapar n dahaga.Jangan biarkan lapar n dahaga melampau.. Just atasi dgn makan smpi kenyang n minum air masak banyak.
3) sebenarnya tiada SUPPLEMENT YANG BOLE BANYAKKAN SUSU YE. As long amal makanan seimbang n air cukup, tak perlu pun supplement. Ia utk nak bagi badan sihat.
MITOS : 
Isteri : susu saya kurang sebab tak makan supplement..

Suami : kitorang dah campur susu, sebab susu isteri tak cukup. Isteri saya ni kurus, makan sikit je tu yang susu tak banyak tu..

Sedikit penjelasan dari saya sebab ramai jugak yang tanya saya , " Aisyah makan supplement ape " bila tau saya fully breastfeeding.

No comments:

Post a Comment