Friday, October 4, 2013

Kaedah Mengajar Quran gaya Nuha Areefa

Salam semua, terutama para ibu. Tak sangka post berkaitan kaedah ajar flashcard untuk anak saya menarik minat yang lain n ada yg bertanya detail. Alhamdulillah:) So saya nak share skit cara saya ajar nuha.

Dalam sehari, saya cuma ambil 2-3 minit je untuk ajar flashcard, 5-6 card, 1 card dlm 20 saat. Ni yg tok guru ajar. Tapi saya wat sempoi2 je, sebut je 2-3 kali, pastu tukar kad lain. Kadang2 tak sampai 2 minit. Ulang ni dalam seminggu. Minggu depan ambil kad lain.
Ohya, sebelum start tu, asingkan dulu hijaiyah kepada huruf mesra baby n tak mesra baby. Mesra baby ni huruf yg agak2 anak kite bole sebut. Yg susah sket tu kemudiankn pun takpe. Saya ajar semua hijaiyah baris atas.

Jangan risau untuk beralih kalo anak tak leh sebut lagi. Tunjuk je semua, sbb anak tengah absorb n simpan dlm memori die. Nnti die da sebut, kang kite yg terkejut hihi. Anak saya, nuha huruf pertama yg die bole sebut ialah la (lam), ka, qoo, dengan ma (mim). Under expected kn? Ye la sbb sy pun ingat dulu2 mesti die akan sebut ba, aa, taa dulu. Rupenya yg saya sangka susah, tu yg dia boleh. Huruf yg sy paling suka nuha sebut ialah, zdhoo. Sebab nuha akan sebut zdo dgn qalqalah panjang, zzzzzzdddoooo. Haha, smpi ngan muncung mulut skali. Bila tunjuk fa dengan qo, die bole beza fa dengan qo yang mane, padahal huruf tu kan sama, titik jer beza.
Nway, amik kesempatan bile baby da bole kuar bunyi nk cakap tu. Contoh, time nuha setahun, suke sangat sebut kaa..kak, sampi kat kucing pun die sebut kakak, so saya amik kesempatan, hari2 tunjuk die huruf kaf baris atas.
Tu jer perkongsian saya yg masih baru mula langkah mengajar anak kenal alQuran.
Ohye, jgn lupe audio 30 surah terakhir utk anak dengar di rumah, kereta n time anak tido.
Nasihat : tak perlu kalut bagi anak hafal lagi, tunggu smpi die da kenal baris atas, bawah, depan, sabdu, tanwin n die da bole baca beberapa surah. Baru stat menghafal. Sbb bende ni ade kaitan dengan otak kiri n otak kanan, serta neuron2 otak yang sedang dibentuk. Jangan paksa mereka, jangan banding anak kita dengan anak org lain. Tu kesilapan yg besar. Setiap anak, lain potensi. N bagi anak menghafal sbb dia nak, n kite rangsang, bukan paksa.
Selalu puji n cium die bila da berjaya sebut satu huruf tu dengan betul. Berlakon hepi je, hehe. Saya bila nuha da sebut, contoh huruf zho, wau dgn ain dengan sebutan betul, puji pandainya nuha sambil tepuk tangan, berlakon mmg hepi gile n cium dia. Semangat die nak sebut huruf lain tu:)

No comments:

Post a Comment