Saturday, August 9, 2014

Kenapa Ajar Membaca Dulu Sebelum Menghafal?

Kenapa saya ajar Nuha membaca dulu sebelum Nuha menghafal?

Kenapa saya ajar Nuha bace flashcard dan buku Furqan untuk die kenal dan sebut baris atas, bawah depan? Kenapa tak ajar terus hafal je?
Kenapa saya bagi Nuha dengar 30 surah repeat sejak Nuha lahir sampai sekarang, kenapa saya tak bagi Nuha dengar satu surah je ( fatihah) dan repeat tu je.

Okey kisahnya

Sejak Nuha 10 bulan
- saya hanya tekan button on pada ipad dan tv untuk dengarkan 30 surah juzuk amma ( 2 saat diperlukan untuk wat ni)
- ajar flashcard dalam 5 kad selama 2 minit ( biase time sebelum tidur)

Waktu ni Nuha merakam memori 30 surah tu dan dia belajar membaca. So surah2 tu memang saya dengarkan semua untuk dia familiar dulu dan fokus ajar membace.

Sekarang Nuha 2 tahun 6 bulan.
Sudah kenal semua baris atas bawah depan.
Jadi bila saya mula bace fatihah dan dia dengar. Senang saja die ikut kerana
HAFAZAN nya sebelum ni melalui PENDENGARAN. Die dah familiar dengar 30 surah.
Bila saya baca dan Nuha ikut, itu juga HAFAZAN PENDENGARAN.
Time ni baru saya repeat satu surah je tapi still dengarkan jugak 30 surah tu.

Then lepas tu setiap malam saya tunjukkan flascard alfatihah tu. Saya ajar Nuha bace fatihah dengan
-fokus pada struktur ayat
-saya tunjuk dan die tunjuk baris
-Nuha lancar bace sume sebab die hafal sebenarnya

Then HAFAZAN Nuha sekarang jadi hafazan melalui pendengaran dan penglihatan.

Sebab since Nuha da kenal baris, so saya tunjuk ayat fatihah tu Nuha da bole bace sikit2 mane yang baris tu. Huruf sambung saya tak ajar lagi. Tunjuk huruf yang die kenal dan die bole bace mane yg die perasan.

Analisis:
1- Bila Nuha fokus tunjuk kat ayat surah Fatihah, die tengah gunakan otak DEPAN.
2- Nuha tengok struktur ayat dan baris tu ( visual) die tangkap maklumat tu simpan kat otak BELAKANG.
3- Bila Nuha bace ayat tu dan die nak samakan ayat yang die bace (bunyi) dengan visual struktur ayat fatihah kat kad, Nuha guna otak TENGAH.

So saya dapat maksimumkan penggunaaan otak depan, otak belakang dan otak tengah Nuha.

Sesi lain yang saya baca depan Nuha dan Nuha ikut , Ia Hafazan melalui pendengaran.

Hehe..so nilah sebabnya kenapa waktu saya ajar Nuha flashcard dan AlFurqan sebelum ni, saya tak repeat satu surah tapi saya repeat trus 30 surah.
Sebab nak bagi familiar dan senang nanti bila dah nak mula HAFAZAN.
Hafazan actually mula bila anak dah mula bole baca Quran even merangkak.
So tak perlu kalut ajar anak menghafal. Ajar baca dulu dan dengar cd qari dulu.
Nanti anak da bole membace, laju je die so time ni baru repeat satu surah.

Kenapa kita perlu bagi anak mula HAFAL MELALUI PENDENGARAN DAN PENGLIHATAN?
( means membaca dan menghafal serentak)
Sebab kita nak maksimumkan penggunaan otak depan, tengah dan belakang sebab kita nak bagi storage hafazan tu memori die akan simpan dalam MEMORI JANGKA PANJANG.
So hafazan tu tahan lama dan anak tak cepat lupa.
Beza kalo hafal dari anak dengar je dengan hafal melalui anak dengar dan lihat struktur ayat tu.


No comments:

Post a Comment